Ingen god nyhet da Meløy-regionen i vinter mistet lokal transport av betong ut fra Kilvika. Men så kunne Ny Næring bringe glad-nyheten noen uker senere! Med en solid Glomfjord-virksomhet i hovedrollen…..
- Fill me up! Dagfinn Hagen (t.v) fra Terje Halsan AS er blant dem i virksomheten som nå også frakter betong, og fyller bilene hos Knut Mikkelborg i betongstasjonen i Kilvika. Dermed er floken med lokal betongtransport løst for Nordland Betong AS, som igjen er godt nytt for utbyggingsprosjekter i det lokale næringslivet.
Kilvika, mai 2023: Ny Næring tar formiddagsbilder ved betongstasjonen til Nordland Betong AS. Driftsleder Knut Mikkelborg åpner kranene for betongbil-sjåfør Dagfinn Hagen. Og hva arbeidsgiveren til Dagfinn heter? Jo, Terje Halsan AS.
- Dette er en skikkelig gladsak, både for næringslivet i Meløy og for oss som nå satser sammen! smiler Tore Mosand.
- Det er transport vi kan, og ett bein til å stå på er bare positivt. Spennende! er Håvard Jentoftsen enig.
Tore er daglig leder i Nordland Betong AS, bedriften som lokalt er best kjent for sin betongstasjon i Kilvika. Håvard er prosjektleder hos Glomfjords egen maskinentreprenør Terje Halsan AS.
"Det er transport vi kan, og ett bein til å stå på er bare positivt. Vi diskuterte det internt, tok et møte med Nordland Betong, og så foreslo vi for dem at vi overtar." Håvard Jentoftsen
Herlig: gladnyhet!
Ny Nærings lykkelige formål er å fortelle suksesshistorier fra næringslivet. Og denne våren kunne vi altså bidra med en skikkelig glad-nyhet! Den viktige, lokale transporten av betong – den fra Kilvika og ut til byggeprosjekter i Meløy-regionen – og som ble avviklet på kort varsel av entreprenøren Myrvang Maskin tidligere i vinter – nå er den reddet!
- Vi diskuterte det internt, tok et møte med Nordland Betong, og så foreslo vi for dem at vi overtar, opplyser Håvard.
Og snakk om å få ting unna, da!: møtet i Bodø var 14. april – første uka i mai ble det gitt betong-opplæring til allerede erfarne sjåfører, og siden da har Terje Halsan AS hatt flere transportoppdrag, nå av betong. Idet vi tar våre bilder, fyller Dagfinn Hagen lastebilen for å kjøre til Engavågen, der Christine Jonassen (37) bygger nytt fjøs på farsgården.
Betong-solid
- De siste ukene har vi brukt utstyr fra Bodø, men denne løsningen er definitivt bedre og rimeligere for næringslivet! Og, når du er kunde i Meløy, Rødøy eller Gildeskål, ser du vel aller helst at sjåføren er fra området her? ler Tore.
Han er altså mer enn fornøyd med at det er den solide entreprenøren i Glomfjord Industripark som er blitt en viktig samarbeidspartner, og som dermed løser floken som oppstod i februar i år.
- Aktiviteten i Kilvika har svingt en del, ut fra aktiviteten i næringslivet. Men nå har vi sterk tro på flere store og viktige utbygginger i Meløy de neste årene, understreker han.
- Dersom vi ikke har lokal transport, blir alternativet å frakte fra Bodø, som de fleste skjønner vil bety økte kostnader og ikke akkurat blir positivt for miljøet.
Håper på de store
Og selv om Christine Jonassen og private sitt behov for boligbetong er stort og viktig for dem, er det selvsagt det større næringslivets utbygginger som virkelig gir fart i maskineriet i Kilvika. De store utbyggingene Tore tenker på, er først og fremst den trolig forestående utbyggingen av smoltanlegg for Helgeland Smolt – en milliardinvestering faktisk bare noen hundre meter unna betongstasjonen. Dessuten den velkjente etableringen av hydrogenfabrikk i Glomfjord, og ikke minst den mye omtalte stor-utbyggingen ved Norwegian Crystals, som skal være rett rundt hjørnet. Dermed begynner betongsamarbeidet med Terje Halsan AS litt i det små, men med forhåpninger om vekst.
…og investerer
- Hva med investeringer hos dere, Håvard , betong er jo noe helt annet?
- I første omgang blir vi en ren transportør, der vi skal investere i 1-2 ordinære betongbiler, og samarbeider med Nordland Betong om pumpebil når dette trenges. Så vet vi at etterspørselen etter betong svinger ganske mye, så vi må først prøve dette ut en stund før vi eventuelt investerer enda mer.
- Tore?
- Vi kunne muligens investert i en slik tjeneste selv, men…..vi vil konsentrere oss om å lage betong. Transport er et eget fag, som Halsan kan, så det beste er å la gode folk gjøre det de er gode på!
- Så kan jeg avslutte med at vi nå ser på muligheten for å investere mer i betongstasjonen i Kilvika. Enten at vi bygger helt nytt, eller at dagens stasjon oppgraderes kraftig, for dette trenges, avslutter Tore Mosand.
"Vi nå ser på muligheten for å investere mer i betongstasjonen i Kilvika. Enten at vi bygger helt nytt, eller at dagens stasjon oppgraderes kraftig." Tore Mosand
"Men trommelen inneholder betong i bevegelse, så man må kjøre på en litt annen måte." - Dagfinn Hagen Ei ny utfordring! Og supert at det satses – vi trenger jo arbeid, vi også!
Gliser Dagfinn Hagen, erfaren sjåfør hos Terje Halsan AS, nå også av…..betong, faktisk.
- Vi er vant til vekt på 32 tonn, som her, men trommelen inneholder betong i bevegelse, så man må kjøre på en litt annen måte, kanskje enda mer forsiktig i svingene, forklarer han.
Og så snakker vi om det skribenten tenker må være marerittet – at ups - betongen begynner å herdes, mens den transporteres!
- Når det ikke går så mye tid, som turen nå straks til Engavågen, er ikke dette så aktuelt. Men senere i dag leverer vi til et helikopter som skal fly betongen til fjells. Da kan det gå mer tid, og da må vi ha med oss og ha kontroll på tilsetningsstoffer som hindrer herdingen. Og ha med vann for å gjøre rent alt på bilen som er i kontakt med betongen, forteller Dagfinn om sin «nye» jobb.
- Og så er det vernebriller for å unngå sprut i øynene – betong er etsende. Så ja, vi må tenke på en litt annen måte med slik transport, avslutter han.
Tekst og foto: Edmund Ulsnæs
Comments